Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Wszystkie organizmy na Ziemi żyją obok siebie w wielu, niekiedy bardzo różniących się od siebie środowiskach. Zależą od siebie nawzajem oraz od nieożywionych składników przyrody i tworzą bardzo skomplikowane zespoły zwane ekosystemami. Przyroda nie jest bowiem jednolita – las, łąka, pustynia gorąca, dżungla, górski strumień i głębiny oceanów różnią się między sobą. Są odmiennymi środowiskami, zamieszkiwanymi przez całkowicie różne zespoły organizmów.
Jednym z takich środowisk jest sawanna, na którą przenosimy się dzięki fascynującej grze „Ekosystem. Sawanna”, wypuszczonej na rynek przez Wydawnictwo Nasza Księgarnia. To gra familijna dla starszych dzieci w wieku szkolnym (sugestia twórców 8 lat wzwyż) oraz dla ich rodziców, opiekunów i wszystkich, którzy chcą poznać brutalne prawa przyrody, gdzie silniejszy pokonuje słabszego. Jest to trzecia część serii „Ekosystem”, a tym razem naszym zadaniem będzie stworzenie najlepiej działającego i zrównoważonego ekosystemu.
W pięknym pudełku znajdziemy 132 karty: obszarów (trawa, akacja, wodopój), zwierząt (gazela, zebra, żyrafa, lew, hiena, gepard, słoń, sęp), 6 ściągawek, notes i ołówek oraz cudną wlepkę, na której można wpisać, do kogo należy gra. Wszystkie karty zachwycają ilustracjami stworzonymi przez Martynę Szpil-Augusiewicz.
Przed rozpoczęciem gry musimy potasować karty i rozdać każdemu po 11 z nich. Karty trzymamy w taki sposób, by pozostali gracze (w grze może uczestniczyć nawet 6 graczy). W trakcie rozgrywki każdy gracz tworzy przed sobą sawannę z suchymi, trawiastymi łąkami, rosnącymi samotnie drzewami czy nielicznymi wodopojami i zwierzętami. Powstały w ten sposób ekosystem rządzi się swoimi prawami – przede wszystkim prawem silniejszego, opierając się na walce o teren i dominację. Gracze trzymając karty wybierają 1 z nich, a następnie przekazują sąsiadowi pozostałe. Z otrzymanych kart ponownie wybieramy 1, a resztę przekazujemy dalej. Za każdym razem otrzymujemy i przekazujemy mniejszą pulę kart. Rozgrywka składa się z 2 etapów, a w każdym z nich wybieramy kartę i kładziemy ją przed sobą obrazkiem do dołu. Gdy już wszyscy wybiorą po 1 karcie, odkrywają je i dokładają do swoich sawann obrazkiem do góry i jednocześnie. Nie dobieramy kart ze stosu, tylko przekazujemy je dalej, więc etap 1 kończy się, gdy graczom zostanie w ręku 1 karta. Wszyscy gracze odkładają ostatnią kartę do pudełka obrazkiem do góry.
Tworzymy sawanny z 20 kart tworzących czworokąt o wymiarach 5 kolumn i 4 rzędów. Wraz z dokładaniem kolejnych kart sawanna może rozrastać się dowolnie, ale nie może przekraczać wspomnianych wyżej wymiarów. Pierwsza karta tworząca sawannę umieszczana jest przed graczem. Kolejne karty muszą być rozkładane w taki sposób, by sąsiadowały bokami przynajmniej z 1 kartą znajdującą się już w sawannie gracza.
W drugim etapie ponownie rozdajemy każdemu graczowi po 11 kart ze stosu. Stworzone w pierwszym etapie sawanny pozostają przed graczami. Podczas kolejnego etapu po prostu je rozbudowujemy. Podczas etapu drugiego karty przekazywane są w prawo (wcześniej w lewo). I znów etap kończy się, kiedy graczom zostaje po 1 karcie. Na koniec gry gracze liczą zdobyte punkty w swoich sawannach, każda karta ma bowiem odpowiednią liczbę punktów. Żeby ułatwić ich zliczanie, stworzono specjalny kalkulator do pobrania dzięki kodowi QR.
Co ważne, w grę można grać nawet samemu (!) – w instrukcji opisana jest również taka wersja gry.
Podsumowując – gra jest okazją do doskonałej zabawy, ale również do przybliżenia zagadnień związanych z ekosystemem i życiem na sawannie. Mimo iż karty są losowane, to wiele zależy również od nas, zatem tworząc sawannę musimy myśleć strategicznie. Gra jest wymagająca, powiedziałabym nawet, że nie każdy 8-latek w nią bez pomocy zagra, ale za to dostarcza wielu emocji.
*współpraca*
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz