środa, 24 lipca 2024

Dorota Węgrzyn "Myśl ikonicznie! Rysunkowe rozprawki"

Tytuł: Myśl ikonicznie! Rysunkowe rozprawki
Autor: Dorota Węgrzyn
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS



Rozprawki z języka polskiego dla wielu uczniów są przeszkodą niemal nie do pokonania. Tymczasem umiejętność ich pisania jest kluczowa dla oceny, w tym oceny z matury. Mimo iż istnieje pewien schemat ich pisania, to jednak mamy z nimi problem i bardzo często to one są powodem tego, że na języku polskim zaczynamy się męczyć, że jak najdalej odwlekamy konieczność zmierzenia się z rozprawką.

Teraz już nie musisz stresować się koniecznością napisania rozprawki, co więcej, być może odnajdziesz nawet przyjemność w jej tworzeniu. Wszystko to za sprawą książki autorstwa Doroty Węgrzyn pt. „Myśl ikonicznie! Rysunkowe rozprawki”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS książka otwiera nas na nowy sposób podejścia do rozprawki – otrzymujemy wraz z książką swego rodzaju „szkielet”, który musimy tylko nadbudować. Dzięki temu same kwestie techniczne nie spędzają nam już snu z powiek i możemy skoncentrować się na tym, co najważniejsze – na treści i obronie lub obaleniu postawionych hipotez. Dlatego też książka powinna znaleźć się w biblioteczce wszystkich uczniów, nie tylko szkół podstawowych, ale i ponadpodstawowych, stojących przed maturalnymi wyzwaniami.

Autorka jest nauczycielką języka polskiego z dużym doświadczeniem, doskonale zatem rozumie, z czym uczniowie się zmagają w trakcie pisania rozprawki. Wychodzi zatem naprzeciw zapotrzebowaniu dostarczając uczniom rysunkowe schematy rozprawek. Co więcej, autorka zadała sobie trud przełożenia tematów zamieszczonych w arkuszach egzaminacyjnych po ósmej klasie na język znaków graficznych – bardziej zrozumiały dla wielu osób. Znajdziemy tu tematy związane z „Panem Tadeuszem”, „Quo vadis”, a także tematy poruszające zagadnienia dotyczące zła, bohaterów literackich jako autorytetów, trudnych chwil, człowieka zmagającego się z losem, podejścia do życia, okresu młodości, czasów wojennych, przyjaźni i wielu innych, pojawiających się zarówno na egzaminach, jak i w trakcie roku szkolnego. Analizując rozpracowane przez autorkę schematy rozprawek, przywołane argumenty i przykłady, nie tylko bez trudu obudować możemy ten szkielet w słowa, ale zaczniemy rozumieć, w jaki sposób tworzyć kolejne rozprawki, w oparciu o przywołane przykłady.

Na stronach tej niewielkiej objętościowo pozycji otrzymujemy samą recenzję rozprawki. Znajdziemy tu siedemnaście tematów, które można rozwijać dalej, w zależności od kierunku, który chcemy obrać i poziomu nauki. Wszystko to zostało podane w atrakcyjny graficznie i łatwy do zrozumienia sposób, by samodzielne pisanie rozprawki stało się prawdziwą przyjemnością, by otwierało drogę do przemyśleń i polemiki. Graficzne przedstawienie tej formy wypowiedzi, jaką jest rozprawka, może też zachęcić do własnej pracy nad myśleniem ikonicznym i jego dalszym zastosowaniem chociażby w nauce historii czy innych przedmiotów. Tym samym jest to książka, która zmienia podejście ucznia nie tylko do samej rozprawki, ale i przedmiotu oraz nauki szkolnej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz