Autor: Feliks Piechota, Emilia Grzesiak
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Matematyka jest jedną z najstarszych i najważniejszych dziedzin nauki, a jej znaczeniu dla rozwoju ludzkości nie sposób zaprzeczyć. Nie bez przyczyny uważa się, że jest ona królową nauk, ponieważ stanowi fundament dla wielu innych dziedzin, takich jak fizyka, chemia, informatyka czy ekonomia. Matematyka jest uniwersalnym językiem nauki, dzięki niej bowiem możemy precyzyjnie opisywać i modelować zjawiska występujące w świecie. Dlaczego zatem, ta wspaniała matematyka, mająca wszechstronne zastosowanie, bywa znienawidzona przez uczniów, a wyniki egzaminów m.in. maturalnych z tego przedmiotu, są znacznie gorsze od pozostałych, choćby języka polskiego czy angielskiego? Od lat trwa dyskusja na ten temat, a winę próbuje się zrzucić to na program nauczania, to na nauczycieli. Tymczasem kluczem do tego, żeby z matematyki być dobrym, jest polubienie jej i dostrzeżenie logiki w niej zawartej. Aby jednak było to możliwe, warto wprowadzać dzieci już od najmłodszych lat w świat matematyki. I nie chodzi tu o skomplikowane obliczenia stopni nachylenia ramion trójkąta czy wyciąganie pierwiastka z danej liczby, ale o zabawę, na przykład w tworzenie zbiorów (z zabawek, klocków tego samego koloru), szeregów, liczenie drzew mijanych w drodze do przedszkola czy czerwonych samochodów w drodze powrotnej.
Jednym z takich sposobów na polubienie matematyki, a także przyswojenie czy nawet rozszerzenie wiedzy z tej dziedziny, jest książka autorstwa Feliksa Piechoty i Emilii Grzesiak pt. „Krzyżówki matematyczne dla dzieci w młodszym wieku szkolnym”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS pozycja, to zbiór pięćdziesięciu krzyżówek matematycznych, adresowanych do dzieci w młodszym wieku szkolnym. To doskonała książka zarówno dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i matematyki, którzy dzięki niej mogą uatrakcyjnić swoje lekcje, dla terapeutów, którzy dzięki niej mogą podtrzymywać umiejętności edukacyjne u osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak również dla rodziców. Wspólne rozwiązywanie krzyżówek wraz z dzieckiem może stać się dobrą zabawą, a przy tym dziecko mimowolnie operuje pojęciami związanymi z matematyką, a także rozwiązuje działania arytmetyczne w zakresie do 1000.
Propozycje podane przez autorów ułożone są według stopnia trudności, co daje możliwość indywidualizacji pracy z dzieckiem i dopasowania określonej krzyżówki (i jej poziomu) do dzieci i / lub całej grupy. Przy czym matematyczne krzyżówki nie oznaczają, że odpowiedzią będą wyłącznie wyniki działań czy konkretne pojęcia taki jak suma, mnożnik itp. Matematyka przenika również inne dziedziny nauki i możemy spotkać ją na każdym kroku w naszym życiu, stąd pytania jaki jest pierwszy miesiąc w roku, ile mamy rąk, jaki dzień jest wolny od zajęć szkolnych czy o to, co służy do ważenia. Dziecko ćwiczy nie tylko matematyczne działania, ale utrwala dni tygodnia, pory roku, stosunki przestrzenne (tak przydatne m.in. w geometrii) czy daty ważnych świąt. Integralną częścią książki jest zbiór odpowiedzi oraz spis haseł poszczególnych propozycji, pomagający z łatwością dopasować daną krzyżówkę do realizowanych tematów czy powtórzyć daną partię materiału. Każda krzyżówka została umieszczona na jednej stronie, dzięki czemu z łatwością możemy powielić zadanie tak, by rozdać krzyżówkę każdemu uczniowi.
Regularne rozwiązywanie krzyżówek i wprowadzenie ich do szkolnej codzienności nie tylko sprawi, że dziecko swobodnie poruszać się będzie w świecie matematyki, ale przyniesie również dodatkowe korzyści – ćwiczyć będzie ono koncentrację, pamięć i zdolność logicznego myślenia. Kto zatem jest gotowy na pierwszą krzyżówkę?
O! Coś dla mojej młodszej pociechy! Dziękuję za polecenie :)
OdpowiedzUsuńBardzo proszę. To naprawdę świetna pozycja.
Usuń