Wydawnictwo: Świetlik
Od dawna już wiadomo, że choć dziecko rozwija się etapami, nabywając kolejne umiejętności wówczas, kiedy jest na to gotowe, to mamy – jako rodzice, nauczyciele, terapeuci czy opiekunowie – duży wpływ na ten rozwój. Oczywiście najważniejszą zasadą będzie tu przede wszystkim „nie przeszkadzać” wyręczając dziecko czy usuwając z drogi dziecka wszystkie przeszkody. Jednak towarzyszenie dziecku w tym rozwoju i wspieranie go, może przejawiać się m.in. poprzez dobór odpowiednich zabaw, czy też podsuwanie wartościowych zabawek i książek.
Wartościowych, czyli nie tylko takich, które sprzyjać będą dobrej zabawie czy aktywizacji czasu, ale które korzystnie wpływać będą m.in. na rozwój psychomotoryczny dziecka. Jedną z takich książek, adresowanych do dzieci żłobkowych czy młodszym wieku przedszkolnym, jest publikacja wydawnictwa Świetlik, pt. „Gdzie jest piesek? Przesuń i znajdź”. Pozycja ta wspiera koordynacje oko-ręka, czyli koordynację wzrokowo-ruchową, będącą umiejętnością zsynchronizowania ruchów rąk z tym, co widzi nasze oko. Za sprawą ruchomych elementów, wsuwania, wysuwania czy konieczności znalezienia kolejnych zwierząt, dziecko nabywa tę istotną w rozwoju osobniczym umiejętność. Dlatego też po książkę dla dzieci powinni sięgnąć zarówno rodzice maluszków w wieku do około 3 lat, jak i opiekunowie czy terapeuci. Książkę można dodatkowo wykorzystać jako pomoc w terapii – doskonale sprawdzi się na przykład w terapii logopedycznej, jeśli włączymy do poszukiwań zwierząt wyrazy dźwiękonaśladowcze. Lektura pozwala również wprowadzić terminologie związana z uczuciami i zainicjować o nich rozmowę.
Na stronach książki dziecko poznaje małego pieska, który wraz z przyjaciółmi bawi się w chowanego. Wciąga do tej zabawy również młodych czytelników, którzy będą musieli odnaleźć głodnego chomika, nieśmiałego królika, czy marudnego kotka. W chowanego bawi się również uparty żółw i śpiąca rybka. Prawdziwym zaskoczeniem, jest ostatnia karta książki, zawierająca lusterko. Piesek szuka bowiem maluszka, zaś każde dziecko trzymające w swoich dłoniach z zaskoczeniem zobaczy swoje lustrzane odbicie. Zabawy z lusterkiem również są bardzo ważnym elementem rozwoju, bowiem warto wprowadzać je już koło ósmego-dziewiątego miesiąca życia dziecka, kiedy zaczyna ono rozumieć, że jest odrębną istotą, a nie częścią mamy. Zabawy lustrzane są szczególnie istotne, kiedy dziecko rozpoznaje już swoje odbicie, więc po książkę (oczywiście pod kontrolą dorosłego) można już sięgnąć od dziesiątego miesiąca życia.
Kartonowe strony książki czynią ją odporną na dziecięce rączki (i buzie), a solidny mechanizm wysuwania utrudni zniszczenie ruchomych elementów już przy pierwszym kontakcie z książka. Przyjemna grafika dodatkowo uatrakcyjnia lekturę książki, która bawi i uczy jednocześnie!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz