Autor: Stacy Spensley
Wydawnictwo: ToTamto
Bardzo często opowiadając o dzieciach używamy określenia, że są one „niegrzeczne”. Tymczasem, tak naprawdę, nie istnieje niegrzeczne dziecko. Bardzo często tym mianem określamy po prostu dziecko nadmiernie przeciążone stresem, z którym maluch po prostu nie potrafi sobie poradzić. Dziecko często nie rozumie, nie wie, co się z nim dzieje, więc jeśli jest głodne, zmęczone, jest mu za gorąco, albo gdzieś szczeka pies, którego dziecko się boi, to wówczas maluch może położyć się na ziemi i zacząć płakać lub krzyczeć. W wcale nie oznacza to, że jest niegrzeczny.
Dobra wiadomość jest taka, że jako dorośli możemy pomóc dziecku się uspokoić, a także pokazać wzorce pozytywnych zachowań. Można to osiągnąć między innymi nazywając to, co się dzieje, a także dostarczając dziecku narzędzi, by samo poradziło sobie z danym bodźcem i pojawiającą się emocją. Na rynku dostępnych jest wiele publikacji, które ku temu służą. Wybierając je warto kierować się m.in. przystępnym językiem i naciskiem na praktykę, dzięki narzędziom pozwalającym pracować z dzieckiem. Jedną z takich książek, na które warto zwrócić uwagę, jest zbiór pięćdziesięciu zabaw i ćwiczeń, które pomagają dzieciom dokonywać wyborów mieszczących się w ramach tzw. dobrego zachowania.
Lektura książki pt. „Pozytywne zachowanie. Ćwiczenia dla dzieci”, autorstwa Stacy Spensley, połączona z wykonywaniem przywołanych ćwiczeń oraz rozmowami o emocjach pozwala na regulacje emocji oraz dostarczenie dzieciom słownictwa, dzięki czemu będą nie tylko potrafiły zaobserwować, ale też nazwać to, co czują. To książka, która adresowana jest do dzieci zarówno w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym, ale i rodzicom dostarczy odpowiedniej wiedzy, pozwalającej na rozmowę i pracę z dzieckiem. Sięgnąć po nią mogą również nauczyciele i specjaliści, chcąc wzbogacić warsztat oraz wachlarz stosowanych ćwiczeń.
Poszczególne zadania zamieszczone w książce umożliwiają dzieciom nazywanie swoich emocji i uczą strategii lepszego kierowania swoim zachowaniem. Przede wszystkim autorka podkreśla, że nie ma złych uczuć, a to, że wszyscy odczuwamy jakieś emocje, jest normalne. Również doświadczanie tych silnych, jak wściekłość, pod wpływem której często chcemy zrobić komuś krzywdę. Musimy jednak zrozumieć, że niektóre zachowania nie są w porządku. Zawarte w książce ćwiczenia pozwalają sobie radzić między innymi ze złością, a przez ćwiczenie uspokajania się, w jaki sposób nad nią zapanować. Ale to książka nie tylko o złości. Pokazuje bowiem, dlaczego doświadczamy różnych emocji, a także pomaga odkryć, dzięki czemu jesteśmy podekscytowani albo co nas cieszy.
Zadania wymagają od dziecka różnych aktywności, pozwalają na rysowanie, pisanie – również w książce, ale zawiera nie tylko propozycja prac stolikowych. W rozdziale pierwszym znajdziemy codzienne ćwiczenia, które pomogą nazwać i zrozumieć uczucia, podpowiedzą, jak zachować spokój czy pozwolą zmieniać rzeczywistość wokół siebie dla lepszego funkcjonowania. Przygotujemy tu m.in. rozkład codziennych, powtarzających się zajęć, mantry na poranek, które akurat potrzebujemy usłyszeć, a także … emocjometr, który pozwoli nam mierzyć uczucia jak temperaturę. W rozdziale drugim zatytułowanym ”Jak się dogadywać z innymi” znajdziemy gry i zabawy, dzięki którym nauczymy się rozumieć i szanować uczucia innych ludzi. Zastanowimy się, co się dzieje, kiedy jesteśmy wśród innych, dowiemy się, jak współpracować z rodziną, kolegami, a także do możemy dać światu od siebie. Zastanowimy się, jakie są nasze supermoce, stworzymy słoik radości, zamienimy się również w superskrzata, który przynosi komuś superszczęście. W trzecim rozdziale pt. „Silne uczucia” poznamy narzędzia do pracy i plany działania, które pomogą uporać się z silnymi uczuciami. Przygotujemy tu relaksujący słoik z brokatem, będziemy wraz z oddechem obrysowywać kształty, będziemy upychać wydarzenia do emocjonalnego plecaka i zastanowimy się, w którym miejscu w ciele mieszkają określone uczucia.
Lektura książki, aktywna, połączona z wykonywaniem określonych ćwiczeń, pozwala na zauważalne zmiany w zakresie emocji, a tym samym zachowań. To nieoceniona pomoc dla dzieci, by mogły nazwać i zrozumieć swoje emocje, a także poradzić sobie z nimi. To również świetne aktywności, które wyposażają dzieci, niejako mimochodem, w narzędzia do radzenia sobie z gwałtownymi emocjami, uspokoić, poczuć się lepiej. To świetna publikacja pomagająca kształtować pozytywne zachowania, a także doskonale się przy tym bawić.
Bardzo ciekawa publikacja. Chętnie do niej zajrzę :)
OdpowiedzUsuń