Autor: Kate Bryan
Wydawnictwo: Arkady
Patrząc na obrazy znajdujące się w muzeach i galeriach sztuki najczęściej oceniamy je jednobiegunowo – coś nam się podoba, bądź nie. Nieliczni są w stanie zagłębić się w obraz na tyle, by dostrzec zwykle subtelne zmiany w stylu czy tematyce, w zależności od etapu życia artysty czy też znaczących wydarzeń w jego życiu. Rzadko te zastanawiamy się nad samym artystą – nie tylko nad tym, co chciał za pośrednictwem obrazu przekazać, ale i nad tym, jaki ten artysta był, jak wyglądała jego egzystencja, czy kochał i był kochany.
A jeśli chodzi o miłość właśnie, to bardzo często napędzała ona artystów, dodawała im skrzydeł lub wręcz przeciwnie – te skrzydła podcinała. Obdarzeni wielką wrażliwością artyści, niektórzy chimeryczni, inni chorzy, jedni z wielkim Ego, inni zaś pełni kompleksów, zwykle kochali namiętnie, choć ta miłość przypominała szybko gasnącą iskrę. Zwykle takie związki kończyły się mniej lub bardziej burzliwym rozstaniem, zwykle porzucali oni, choć zdarzyły się też przypadki, gdzie sami zostali porzuceni.
Jaką cenę przyszło zapłacić artystom za miłość? Czy w świecie sztuki można mówić o trwałych związkach? Na te i na wiele innych frapujących pytań odpowiada Kate Bryan w fenomenalnej książce pt. „Sztuka w afekcie. Romantyczne i burzliwe historie najsłynniejszych par”. Opublikowana nakładem Wydawnictwa Arkady pozycja, to nie tylko wspaniała książka o twórcach, ale też o ich sztuce, zaś uzupełnieniem treści są wspaniałe ilustracje, doskonale korespondujące zarówno z treścią, jak i staranną, twardą oprawą książki. Mimo tematu – zdawałoby się wybiórczo traktującego twórczość znanych artystów – książka pozwala nam ich poznać, nie tylko przez pryzmat ich obrazów czy suchych faktów w notatce biograficznej, ale z perspektywy porywów namiętności, które odczuwali.
Książka jest napisana przystępnym językiem, dzięki czemu kolejne historie czyta się niczym najlepszą powieść romantyczną, pełną uniesień, ale i knowań czy zemsty. To również doskonała pozycja dla tych, którzy sztuką się interesują, cenią ją sobie, być może tworzą własne kolekcje. Lektura bowiem pomaga zrozumieć samego artystę i jego sposób malowania w danym okresie swojego życia.
Na kartach książki pojawia Pablo Picasso i jego miłości, a może raczej fascynacje (przede wszystkim Françoise Gilot – kochanka malarza i jedyna kobieta, która go porzuciła), słynna para przypominająca Piękną i Bestię, czyli Frida Kahlo i Diego Rivera, a także Carl Andre i Anna Mendieta, będący dowodem na to, że przeciwieństwa się przyciągają. Jest tu również para stanowiąca „kwintesencję brytyjskiego modernizmu”, czyli Barbara Hepworth oraz Ben Nicholson, a także kontrowersyjny (choć bezsprzecznie pełen miłości) związek fotografa i pisarza Alfreda Stieglitz i Georgii O`Keeffe, uznanej za największą amerykańską malarkę współczesną. Pojawiają się tu również pionierzy surrealizmu, czyli Max Ernst oraz Dorothea Tanning, burzliwe małżeństwo Elaine de Kooning z Willemem de Kooning oraz osobliwa para Emilia i Ilja Kabakow.
To tylko kilka z ponad trzydziestu opisanych par i to opisanych w sposób tak barwny, że mimo krótkich opisów tych związków, od pierwszych wersów czujemy, jakbyśmy byli im bliscy, jakbyśmy byli bezpośrednimi świadkami wydarzeń. Barwny język, pobudzający wyobraźnię sprawia, że książkę wprost pochłaniamy, wraz z jej bohaterami kochając i nienawidząc. A przede wszystkim podziwiamy pomysł i talent autorki do pisania o miłości w taki sposób, że przypomina to porywający obraz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz