środa, 16 lutego 2022

Katarzyna Trawińska "Biznes społecznościowy. MLM moimi oczami"

Tytuł: Biznes społecznościowy. MLM moimi oczami
Autor: Katarzyna Trawińska
Wydawnictwo: OnePress


Chyba każdy choć raz słyszał o Amway, amerykańskiej korporacji, założonej początkowo w celu dystrybucji środków czystości, obecnie działającej też w szeroko pojętym segmencie beauty. Firma ta w swoich działaniach wykorzystuje innowacyjny – w początkach jej działalności – system sprzedaży bezpośredniej, korzystając z marketingu wielopoziomowego. Swoją wielkość firma zbudowała na pracownikach kontaktujących się z klientami bezpośrednio, w swoim środowisku, otrzymujących procent od sprzedaży, co zwiększało ich zaangażowanie. Długie lata był to model działania, który budził podziw, który sprawił, że Amway nie tylko stała się formą, o której się mówi w szkołach biznesu, ale też której model warto powielać.

Dziś już funkcjonuje wiele podmiotów, które opierają się na sprzedaży bezpośredniej, a wszystkie one sprawnie działają, skupiając wokół siebie sprawnie działających i oddanych firmie ludzi. O tym, jak dokładnie wygląda ten model, o tym fenomenie, nie tylko przynoszącym zyski, ale i dającym pracownikom poczucie wspólnoty, pisze Katarzyna Trawińska, wrocławska businesswoman, twórczyni i właścicielka marki Prouvé, działającej w segmencie beauty. Książka pt. „Biznes społecznościowy. MLM moimi oczami”, nie jest typowym poradnikiem, choć można się na nim wzorować, adaptując opisywane rozwiązania. To również źródło inspiracji dla tych osób, które już działają w biznesie i poszukują nowych rozwiązań, a także dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z firmą. Opublikowana nakładem Wydawnictwa OnePress pozycja, to także doskonały materiał, stanowiący studium przypadku dla studentów szkół biznesu – pozwala wyciągać wnioski, analizować czynniki wpływające na rozwój firmy, diagnozować ewentualne zagrożenia.

Książka składa się z jedenastu rozdziałów, krok po kroku odsłaniających przed nami model działania MLM i wyjaśniających, w jaki sposób samemu można zacząć działać w tej materii. Dowiadujemy się z lektury czym jest (a czym nie jest) MLM, czyli marketing wielopoziomowy (sieciowy) i jak funkcjonują firmy oparte na tej formule. Jednak firmy działające w ten sposób nie tylko należy rozpatrywać w kontekście sprzedaży i zarabiania na niej, bowiem na ich sukces składa się znacznie więcej czynników. Dotykamy bowiem sfery społecznej i popularnych obecnie założeniach ekonomii współpracy. Tego rodzaju biznes pozwala na funkcjonowanie również mniejszych, nawet rodzinnych firm, a także przełamuje popularność dominujących współcześnie systemów organizacyjnych i dystrybucyjnych na korzyść użytkowników i klientów. Marketing społecznościowy to właśnie klienta stawia w centrum zainteresowań, zaś budowanie długotrwałych relacji pomiędzy nim, a konsultantem, pracownikiem firmy pozwala nie tylko na jak najlepsze rozpoznanie i zaspokojenie jego potrzeb, ale też zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa.

W książce autorka omawia również zjawisko dźwigni finansowej, podkreśla również, ze w sferze finansów nie istnieją łatwe i proste rozwiązania. Przekonamy się, że system MLM pomaga uzyskać efekt, jaki daje dźwignia finansowa, przy czym nie niesie ze sobą ryzyka towarzyszącego zwykle instrumentom inwestycyjnym. Ponadto koszt wejścia w ten rodzaj biznesu jest stosunkowo niewielki – zwykle jest to zakup startera lub produktów oraz wkład czasu. Katarzyna Trawińska tłumaczy zresztą, jak wybrać firmę MLM, a także, jak dobrze zacząć i przygotować się na spotkanie swojej „życiowej szansy”.

Lektura książki pozwala lepiej zrozumieć specyfikę MLM, a także ocenić., czy jest to biznes dla nas. Wiele osób, szczególnie z różnych względów nie mogących podjąć pracy na etacie czy zaciągnąć kredytu na ruszenie z własnym biznesem, znajdzie w tym modelu sposób na uzyskiwanie dochodów przy sposobie pracy dostosowanej do indywidualnych możliwości. Książka pozwala też głębiej wniknąć w specyfikę tego modelu biznesowego i zobaczyć z tej perspektywy założenia oraz zmianę punktu koncentracji firmy. Zbliżenie się do klienta, swego rodzaju opieka nad nim roztoczona, mająca na celu zaspokojenie jego potrzeb, relacje, które się nawiązują zarówno na linii klient-konsultant, jak i pomiędzy samymi konsultantami czynią biznes społecznościowy wyjątkowym i opartym na wartościach, które w świecie rekinów biznesu wydają się być zbyt często ignorowane.


1 komentarz: