Autor: Damon Zahariades
Wydawnictwo: Sensus
Trudno jest nam mówić „nie”, zwykle mamy obawę, że wyjdziemy wówczas na osoby nieuprzejme. Ponadto lubimy czuć się pomocni, zgodni oraz konsekwentni, zatem chętnie deklarujemy włączenie się w jakieś działanie i mimo braku czasu, chęci czy energii, staramy się go zrealizować. Skoro „daliśmy słowo”, raczej nie mamy tendencji, by się wycofywać. Niestety nasze problemy związane z odmawianiem bardzo często są przez innych wykorzystywane. Efekt jest taki, że w mieszkaniu zalegają nam niepotrzebne rzeczy, które przyjęliśmy, kupiliśmy pod czyimś wpływem, jesteśmy zaangażowani w coraz więcej rzeczy, mamy coraz mniej pieniędzy i coraz mniej czasu na swoje pasje, zainteresowania czy wręcz na odpoczynek. Przepełnia nas poczucie winy i złość, na siebie i innych. Nie musi tak być, bowiem odnawiania da się nauczyć, wystarczy tylko zmienić sposób komunikowania z uległego na asertywny.
Uległy sposób komunikacji oznacza, że nasze decyzje i myśli dopasowujemy do innej osoby, ulegamy jej, czyli mówimy „tak”, nawet jeśli myślimy „nie”. Z kolei asertywna komunikacja polega na tym, że przekazujemy swoje uczucia i myśli, a także podglądy i decyzje w sposób otwarty, czyli mówimy zgodnie z tym, co myślimy, czujemy i uważamy z jednoczesnym zachowaniem szacunku do drugiej osoby. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić? Warto sięgnąć po książkę pt. „Sztuka mówienia NIE. Broń swoich racji. Odzyskaj kontrolę i czas. Odmawiaj bez poczucia winy”. Ta książka Damona Zahariadesa to niezwykle cenna pozycja na rynku, bowiem problem z odmawianiem ma tak naprawdę większość z nas. W rezultacie pozwalamy, by inni naruszali nasze prawa, by obarczali nas różnymi rzeczami (często nawet nie zdają sobie oni sprawy, że jest to problem), a my bierzemy na swoje barki tyle, że w pewnym momencie zaczyna nas to przytłaczać. Dlatego też opublikowany nakładem Wydawnictwa Sensus poradnik pozwala nam odzyskać kontrolę nad naszym życiem i nareszcie otwarcie sprzeciwić się manipulacji czy po prostu zadaniom, których wykonać nie chcemy.
To książka nie tylko dla tych, którzy mają problemy z odmawianiem sprzedawcom i dają się naciągać na różnego rodzaju niepotrzebne produkty i usługi. To również pozycja dla tych, którzy uważają się za osoby asertywne ale są (lub nie) świadomi tego, że są grupy osób (np. rodzice, partner, dzieci), którym ulegają. Autor, w czterech częściach swojej książki pokazuje z czego wynika nasza niechęć do odmawiania i pokazuje, w jaki sposób z tym walczyć, a także dzieli się z nami uniwersalnymi strategiami odmawiania w taki sposób, by nie czuć przy tym dyskomfortu. Niezwykle cenna jest ostania część, w której autor koncentruje się na osobach, którym zwykle z różnych względów nie odmawiamy, każdą z tych osób rozpatrując osobno, w zależności od relacji i tematu. Dodatkowo – jako prezent od autora – otrzymujemy kolejny poradnik – umieszczony na końcu omawianego, który pokazuje, w jaki sposób „podkręcić swoją produktywność”.
Książkę warto przeczytać wnikliwie w całości, a następnie sięgać po nią zawsze, kiedy mamy moment słabości, zawahania, lub kiedy stwierdzimy, że daliśmy się jednak – mimo posiadanej wiedzy – zmanipulować. Te momenty będą jednak coraz rzadsze, bowiem rozumiejąc naturę naszego problemu, łatwiej nam będzie z nim walczyć. Autor dokładnie tłumaczy bowiem nawyk zadowalania innych, jaki mamy w sobie wypracowany przez lata, omawia również znaczenie ustalania priorytetów swoich potrzeb. W rezultacie zaczynamy przekonywać się do tego, by najpierw zadbać o swoje potrzeby. Mówienie „NIE” zacznie działać na nas wyzwalająco, mimo że pokonanie zakorzenionego nawyku zgadzania się, może być trudne i zająć nam nieco czasu. Jednak efekt tych wysiłków będzie wyzwalający, bowiem wreszcie uda nam się ograniczyć swoje skłonności do stawiania innych ludzi przed sobą, do dbania o innych przy jednoczesnym lekceważeniu swoich potrzeb, swojej osoby.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz