Ten rok jest trudny dla większości biznesów, bezlitośnie traktuje te firmy, które już wcześniej borykały się z problemami, ale także te, które dopiero zaczynały swoją działalność, które związane były bezpośrednio lub pośrednio z branżami praktycznie w czasie lockdownu nie istniejącymi. Tymczasem (abstrahując od programów pomocowych) forma generuje stałe koszty, związane m.in. z wynajmem lokalu, utrzymaniem pracowników itd. Kiedy nie zarabiamy, te koszt niestety wcale nie chcą zniknąć. Wręcz przeciwnie - każdy miesiąc bez przychodów sprawia, że pogarsza się nasza płynność finansowa i jeśli szybko nie podejmiemy stosownych kroków związanych z rozszerzeniem/ograniczeniem/przeniesieniem/zawieszeniem/zamknięciem (odpowiednie skreślić) naszej działalności, konsekwencje mogą być bardzo nieprzyjemne.
Czy to zatem oznacza, że nie opłaca się zakładać firmy?
Absolutnie nie, tyle tylko, że trzeba dobrze przemyśleć zarówno kierunek działalności, jak i jej formę. Nie tylko w czasach szalejącej pandemii, ale w dobie rozwoju technologicznego, zmiany stylu życia, warto rozważyć założenie sklepu internetowego. Zakupy w Internecie to przyszłość, którą koronawirus uczynił faktem. Coraz więcej osób korzysta bowiem z tej formy nabywania rzeczy czy nawet usług. Co więcej, decydując się na tę formę działalności, możemy oferować znacznie szerszy zakres towarów, niż w przypadku sklepu stacjonarnego, nie ponosimy również tak dużych kosztów wynajmu lokalu w postaci reprezentatywnego salonu, nie płacimy za lokalizację.
Jak jednak taki sklep założyć?
Skoro sklep internetowy, konieczny jest oczywiście Internet. ale sam dostęp do sieci oczywiście nie wystarczy. Konieczny jest nasz wirtualny sklep, czyli strona z ofertą produktów. Wiele sklepów internetowych ma również opcję tzw. wirtualnego koszyka, przypominającego nieco tradycyjne sklepowe, do których wkładamy towary. Działanie sklepu wymaga też udostępnienia formularza, uzupełnianego przez klienta danymi pozwalającymi na realizację transakcji. W zależności od tego, w jaki sposób chcemy komunikować się z klientem, sklep może mieć dostępne takie opcje, jak blog, chat, forum internetowe czy newsletter, za pośrednictwem których klient może z jednej strony dowiadywać się o nowościach, promocjach, a z drugiej - wyrazić swoją opinię.
Czy spełniam wymagania?
Założenie sklepu internetowego, jeśli chodzi o procedury, nie różni się od zakładania tradycyjnego sklepu. Tu jednak, zamiast wynajmu wspomnianego salonu, konieczny będzie zakup domeny lub serwera, a także - jeśli sami nie mamy takiej wiedzy - zaangażowanie informatyka, który nie tylko stworzy stronę sklepu, ale również będzie dbał o jej utrzymanie i rozwiązywał ewentualne problemy związane z jej działaniem. Alternatywnym, i coraz częściej stosowanym rozwiązaniem, jest skorzystanie z usług firmy mającej w swojej ofercie projektowanie sklepów internetowych. Warto zwrócić uwagę na firmy, jak np. AFTERWEB, które mają w swojej ofercie projekty "szyte na miarę" dostosowane do danego klienta, jego potrzeb oraz branży, w której pragnie działać.
Wysokie wymagania klientów zmuszają nas do zadbania od samego początku zarówno o wygląd sklepu, jego funkcjonalność, jak i wysoką pozycję w wyszukiwarkach. Co więcej, tworzenie sklepu internetowego powinno opierać się o zasadę RWD, dzięki czemu strona będzie mogła być przeglądana na różnych urządzeniach, bez straty na jakości.
Podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, w przypadku niektórych produktów obrót nimi jest uregulowany przepisami szczegółowymi, zatem zawarto sprawdzić, czy odnośnie naszego towaru przepisy takie obowiązują (dotyczy to m.in leków, walut).
Jeśli chodzi o formę działalności, to za wyjątkiem spółki partnerskiej, forma uzależniona jest od naszej sytuacji oraz planów. Może być to zatem jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, jawna, spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna, sp. z o.o. lub spółka akcyjna.
Podobnie, jak w przypadku działalności stacjonarnej, powstanie firmy inicjuje złożenie odpowiednich dokumentów (można online) - jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną, rejestrujemy w CEIDG, zaś w przypadku wyboru pozostałych form działalności, firmę rejestrujemy w KRS. Jeśli planujemy być płatnikiem VAT, to najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie sprzedaży należy złożyć formularz VAT-R, służący rejestracji przedsiębiorcy jako czynnego lub zwolnionego podatnika podatku od towarów i usług.
Konieczny będzie też dokonanie wyboru sposobu opodatkowania firmy, pomiędzy: ryczałtem, zasadami ogólnymi według skali podatkowej a podatkiem liniowym. Wybór pierwszej opcji jest korzystny, bowiem wiąże się z niskim podatkiem i minimalną liczbą formalności, jednak uniemożliwia nam uzyskiwanie przychodów z niektórych źródeł. Jeśli nie mamy możliwości rozliczyć się w formie ryczałtu, warto rozważyć zasady ogólne (gdy nie przewidujemy przekroczenia pierwszego progu skali - 85 528 zł dochodu). W przypadku opodatkowania wg skali podatkowej, mamy możliwość skorzystania z wielu ulg, które nie przysługują w sytuacji skorzystania z podatku liniowego (np. ulga prorodzinna). Wybór jako formy sklepu spółki prawnej (sp. z o. o. , sp. akcyjna) lub spółki komandytowo-akcyjnej powoduje, że przedsiębiorstwo niejako "z urzędu" staje się podatnikiem podatku CIT.
Mówiąc o finansach, trzeba tez zastanowić się, czy będziemy płatnikiem VAT czy nie. Sprzedaż niektórych produktów (np. towary objęte akcyzą) zobowiązuje przedsiębiorcę do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, ale jeśli mamy możliwość, warto jednak pozostać "nievatowcem". Szczególnie, kiedy nasze koszty działalności nie są duże czy kiedy przedmiotem handlu są produkty własnej produkcji (np. rękodzieło). W sytuacji, kiedy prowadzenie sklepu internetowego związane jest wysokimi kosztami, a sprzedaż w większości odbywa się na rzecz innych firm, to warto jednak rozważyć opcję bycia czynnym podatnikiem VAT.
Jest dokładnie tak jak piszecie - biznes w czasach pandemii ma się świetnie, ważne tylko, by był niektórych branżach internetowy :-)
OdpowiedzUsuń