czwartek, 30 lipca 2020

Katarzyna Michalec "Wierszyki ortograficzne z krzyżówkami"

Tytuł: Wierszyki ortograficzne z krzyżówkami
Autor: Katarzyna Michalec
Wydawnictwo: IMPULS


Ortografia i gramatyka języka polskiego to nie lada wyzwanie nie tylko dla obcokrajowców, ale i dla rodzimych mieszkańców kraju. Pocieszające jest to, że kiedy już raz poznamy zasady rządzące językiem polskim, a także przyswoimy sobie wyjątki, to już raczej ta wiedza pozostanie do końca życia. 

Nauka ortografii nie musi jednak przypominać drogi przez mękę, bowiem doskonale można sobie przyswoić pisownię pewnych wyrazów w zabawach dydaktycznych. Dzięki temu dziecko bawiąc się uczy, nawet nie zważając na oczywisty trud z tym związany. Kiedy bowiem czerpiemy z czegoś przyjemność, wyzwalane są pozytywne emocje, te zaś sprzyjają procesom zapamiętywania, a zatem i nauce. 

Zanim zaczniemy się zastanawiać, czy zuchwały piszemy przez „ch” czy może „h”. czy król wpadnie w histerię pisana przez „h” czy „ch”, zanim wszystkie te „ó” i „u”, „ż” i „rz” zaczną spędzać nam sen z powiek, warto sięgnąć po książkę Katarzyny Michalec pt. „Wierszyki ortograficzne z krzyżówkami”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS pozycja, pozwala nie tylko na poznanie prawidłowej pisowni danego wyrazu, ale i na jej utrwalenie dzięki krzyżówkom. Po książkę sięgnąć można w każdym wieku, nie tylko szkolnym, ale i starsze osoby mogą zweryfikować swoją wiedzę na temat ortografii i pułapek, które w tej materii na nas czekają. Książka służyć może również nauczycielom, którzy dzięki zabawnym wierszykom mogą włączyć je w tok lekcji, czyniąc z nich temat przewodni lub tylko element zajęć. Ja sama proponuję tę drugą drogę, bowiem lektura wiersza (np. o dinozaurze) wsparta zarówno krzyżówką umieszczoną w książce, jak i wykonaniem dinozaura (np. z wytłoczek po jajkach czy kartonu) nie tylko pozwoli dzieciom (o różnych stylach uczenia się) na poznanie zasad pisowni, ale i zamieni naukę ortografii w niezwykłe, interdyscyplinarne zajęcia. 


Książka – zbiór trzydziestu zabawnych wierszyków pełnych głosek: ch, h, u, ó, ż, rz – pozwala utrwalać pisownie wyrazów szczególnie, że w każdym z wierszyków głoski te powtarzają się wiele razy a ponadto zostały oznaczone kolorami, co pomóc może szczególnie wzrokowcom. Na stronach książki znajdziemy takie wiersze, jak „Żaba i żuk”, „Warzywa”, „Żyrafa”, „Grześ i jaskółka” oraz wiele innych, zabawnych tekstów, które dodatkowo są rymowane, więc dziecko z łatwością może się ich nauczyć, co stymulować będzie proces zapamiętywania. Pod każdym z wierszyków (opatrzonych również zabawnymi rysunkami) znajduje się krzyżówka, której zasada wypełnienia opera się na wstawieniu słów z tekstu w odpowiednie pola. W przypadku młodszych dzieci warto nieco wspomóc je w tym zadaniu, starsze dzieci powinny poradzić sobie bez trudu, ewentualnie ponownie zapoznając się z tekstem. Po prawidłowym wypełnieniu krzyżówki dziecko otrzymuje hasło, co dodatkowo motywuje do rozwiązania zadania. 

Tym samym zbiór ortograficznych wierszyków Katarzyny Michalec może być wykorzystywany na różne sposoby, ale praca z nim prowadzi do lepszego przyswojenia sobie pisowni, a kto wie, być może nawet dziecko odnajdzie w sobie miłość do słów i … ortografii języka polskiego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz