Tytuł: Siła dobrych pytań
Autor: Andrew Sobel, Jerold Panas
Wydawnictwo: Studio Emka
Kto pyta, nie błądzi. Nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi – to tylko dwa z szeregu przysłów, które dotyczą pytań właśnie. Czy rzeczywiście tak jest? Czy każdy pytający jest w stanie uzyskać właściwą odpowiedź, która doprowadzi go do celu? Czy każde pytanie powinno być zadane? Zapewne na drodze swojego życia napotkaliśmy wiele sytuacji, kiedy pytanie nic nie wnosiło do rozmowy, zostało zadane w taki sposób, że peszyło albo zniechęcało rozmówcę, bądź też sam odczułeś dyskomfort. Tymczasem właściwe pytania i zadane we właściwej chwili potrafią zupełnie zmienić sytuację, sprawić, ze się do kogoś przekonujemy, zaczynamy wchodzić z nim w interesującą rozmowę. Waga tych właściwych pytań jest bezcenna – to właśnie dzięki nim możemy się rozwijać, to one mogą przynieść odpowiedź dotyczący wyboru życiowej drogi, dalszych działań, to one pozwalają na rozpoznanie rzeczywistych motywacji drugiej strony oraz pomagają w zawarciu transakcji.
O tym, jaka moc ukryta jest w pytaniach przekonamy się dzięki lekturze książki pt. „Siła dobrych pytań”, opublikowanej nakładem Wydawnictwo Studio Emka. Autorzy: wiodący ekspert w dziedzinie relacji z klientami, Andrew Sobel oraz Jerold Panas, prezes firmy konsultingowej, posługując się licznymi przykładami ze swojego życia, w tym życia zawodowego dowodzą, że właściwie zadawane pytania mogą być kluczem do szeroko rozumianego sukcesu. Tym samym ten poradnik, nie zawierający co prawda ćwiczeń, ale prezentujący kluczowe pytania, jakie warto zadań w określonych sytuacjach (z możliwością ich modyfikacji) to książka, którą powinien przeczytać każdy menedżer, właściciel działalności, coach, psycholog czy handlowiec, a także wszyscy pragnący podnieść jakość i celowość prowadzonych rozmów z innymi ludźmi.
Jak tłumaczą autorzy, użyte przez nich określenie „dobre pytania” podkreślać ma siłę i potencjał tych pytań oraz moc odmieniania przez nie rozmowy. Tym samym to potężne narzędzie, które nie tylko pozwala handlowcom sprzedawać czy nawiązywać biznesowe relacje, ale również pozwala odkryć sedno problemu i … dzięki temu znaleźć rozwiązanie. Trzydzieści cztery rozdziały książki to tak naprawdę zapisy rozmów bądź opisy rzeczywistych sytuacji, które pokazują, jak ważne są pytania i w jakim stopniu potrafią zniszczyć potencjalną relację lub też jak sprzyjają jej nawiązaniu. Każdy rozdział zakończony został danym pytaniem, propozycjami użycia tego pytania i / lub jego modyfikacji, a także przykładowymi pytaniami, które można zadać w toku dalszej rozmowy. Ostatnia część książki zawiera z kolei zestaw blisko trzystu kolejnych pytań, które mogą być wykorzystane zarówno w różnych sytuacjach zawodowych, jak i prywatnych. Znajdziemy tam m.in. pytania pozwalające zbudować relację, zdobyć klientów, szkolić innych, poradzić sobie z kryzysem / niezadowoleniem, ocenić nowy pomysł czy poprosić o datek.
Zawartość merytoryczna książki, czyni ją cennym narzędziem biznesowym, które na dodatek pomaga poprawić jakość naszego życia. Podane pytania można wykorzystać w różnych celach, ale z każdym użyciem będziemy obserwować niezwykłą ich siłę. Dlatego też książki „Siła dobrych pytań” nie może zabraknąć w biblioteczce żadnej osoby, która rzeczywiście jest zainteresowana rozmową i pragnie poznać motywy oraz potrzeby drugiej strony – nie tylko po to, by sprzedać dany produkt czy rozwiązać dany problem, ale przede wszystkim by nawiązać długotrwałe relacje, które procentować będą zarówno w biznesie, jak i życiu osobistym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz