źródło:www.alfapartner.pl |
Jak wygląda twoje miejsce pracy? Czy jest to mały pokój z jednym biurkiem czy raczej open space? Zapewne już zauważyłeś że od tego, a także od wyglądu / wystroju biura uzależniona jest twoja efektywność i to, jak się w pracy czujesz. Czy jednak biuro musi mieścić się w tradycyjnym budynku? Może równie dobry będzie ... kontener.
Organizacja to podstawa
Dobra organizacja pracy biurowej pozwala wykorzystać jeden z podstawowych czynników determinujących skuteczność procesu zarządzania i produkcji, jakim jest czas, ułatwiając w ten sposób osiąganie celów stawianych przed jednostkami organizacyjnymi, przyczyniając się nie tylko do zwiększenia wydajności i efektywności, ale również zadowolenia pracownika z wykonywanej pracy.
Biuro pełni zarówno funkcję reprezentacyjną i organizacyjną, a to, jak wygląda i jak się w nim pracuje, uzależnione jest od wielu elementów: powierzchni, odpowiedniego oświetlenia, wentylacji, wyciszenia, a także kolorystyki.
Istnieją różne koncepcje urządzania powierzchni biurowych. Jedna z nich, zwana jest systemem halowym lub „open spece”, gdzie pracownicy pracują na dużej przestrzeni, podzielonej biurkami, a niekiedy niskimi przezroczystymi ściankami na boksy. Druga, tradycyjna koncepcja to odrębne jedno- lub wieloosobowe pokoje, z wyraźnie wydzielonym gabinetem kierownika. W tradycyjnym rozplanowaniu powierzchni biurowej, pokoje te mogą być rozmieszczone w układzie korytarzowym jednostronnym (czyli po jednej stronie korytarza) lub korytarzowym dwustronnym (po obu stronach korytarza). Nieliczni już zwolennicy tego rodzaju powierzchni biurowej, podzielonej na pokoje / gabinety, podkreślają takie zalety tego sposobu organizacji, jak ciszę sprzyjającą skupieniu i gwarancję zapewniania dyskrecji podczas obsługi interesantów.
W systemie halowym, czyli „open space” duża powierzchnia biura dzielona jest na mniejsze, w których rozlokowane są stanowiska pracy. System ten umożliwia m.in. kompleksową obsługę klientów, stworzenie właściwych warunków pracy i optymalne wykorzystanie powierzchni.
A gdzie kierownik?
Gabinety dyrektorów / kierowników oraz podział powierzchni biurowej na pokoje zaczął zanikać wówczas, kiedy praca zaczęła tracić na formalności, a pracownikowi pozwolono być bardziej sobą (oczywiście wciąż są firmy, gdzie strój służbowy i krawat to absolutne must have, podobnie jak sformalizowane rozmowy). Dla wielu osób gabinety oraz wydzielone pomieszczenia to relikt przeszłości i hierarchicznego modelu zarządzania. Brak korytarzy czy wytyczonych pokoi stanowi komunikat, że przedsiębiorstwo chce propagować spłaszczoną strukturę i nie przywiązuje wagi do szczebli zarządzania. Oczywiście plan otwarty jest także rozwiązaniem tańszym, co przyczyniło się do jego popularyzacji. Kiedy ceny za wynajem nieruchomości są wysokie, optymalnym rozwiązaniem jest pozbyć się ścian. Zresztą, takie rozwiązanie służy wielu firmom, a przestrzeń pracy wygląda pięknie i stylowo. Poza tym zwolennicy tego rozwiązania podkreślają korzyści z tym związane – poza tymi ekonomicznymi tworzy się lepsze środowisko pracy. Zorganizowana w ten sposób przestrzeń sprzyja kolektywnej pracy i stymuluje przyjemną atmosferę w pracy.
W zależności od rodzaju pracy biurowej warunki bezpieczeństwa pracy, zagrożenia i ryzyko zawodowe różnią się od siebie. Większość prac biurowych to prace o statycznym charakterze, co powoduje niedobór tlenu, utrudniony przepływ krwi oraz spowolnienie przemiany materii. Dlatego też należy zadbać o zachowanie przerw w pracy, a także o właściwe zaplanowanie pomieszczenia pracy i wybranie ergonomicznych mebli, które stwarzają korzystne warunki do racjonalnej organizacji pracy biura, a także przyczyniają się do racjonalnego wykorzystania powierzchni biura i są łatwe do przemieszczenia w zależności od potrzeb. Organizując biuro musimy wziąć tez pod uwagę jego kolorystykę - wykończenie pokoi biurowych powinno opierać się na ciepłych, jasnych tonach o małym nasyceniu barw.
Biuro w terenie
Wszystkie te informacje dotyczące biura są szczególnie istotne w sytuacji, kiedy z różnych przyczyn potrzebujemy mobilnego biura, na przykład na czas budowy czy organizacji różnego rodzaju targów i / lub konferencji. Wówczas optymalnym rozwiązaniem jest wynajem kontenerów, które dzięki swojej wysokiej jakości i ergonomicznemu wnętrzu doskonale mogą zastąpić tradycyjnie pomieszczenia biurowe. Co więcej, wynająć (a nawet kupić) można nie tylko kontener biurowy, ale również socjalny, sanitarny czy magazynowy, co stwarza dla firmy wiele perspektyw i daje szanse na większą mobilność, nie związaną z większymi trudnościami logistycznymi.
Wynajem kontenera jest o tyle łatwy, że zostaje on dostarczony na wskazane miejsce i tam też montowany. Klient korzystający z takiej usługi po prostu wprowadza tam pracowników. Ergonomicze projekty, wysoka jakość wykonania, a także dbałość o kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy sprawiają, że kontener to nie tylko interesująca alternatywa dla tradycyjnego biura ale również rozwiązanie, otwierające przed firmą nowe możliwości działania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz