piątek, 19 lipca 2019

Wyjazdy incentive travel – nowa forma motywowania?

Źródło: argentum-event.pl
Na przestrzeni lat wielokrotnie podejmowano próby wyjaśnienia i zrozumienia mechanizmów motywacji zachowań ludzkich, bowiem ich znajomość oraz umiejętne stosowanie, stanowią jeden z czynników decydujących o sukcesie organizacji. Motywacja pracowników jest przede wszystkim problemem psychologicznym, ale w powiązaniu z „psychologią organizacji” wchodzi do nauk organizacji i zarządzania. 


Czym jest motywacja? 


Pojęcie „motywacja” wywodzi się od łacińskiego słowa emovere, oznaczającego „ruszać z miejsca”, zaś psychologia motywacji próbuje wyjaśniać co skłania osobników przez jakiś czas do ruchu i utrzymania wybranego kierunku. Jest to o tyle istotne, że pracownicy firm już dawno przestali być traktowani wyłącznie jako koszt organizacji. Stali się jednym z najważniejszych jej zasobów, a zarazem źródłem osiągania sukcesów. Obecnie liczą się przede wszystkim wiedza i postawy pracowników oraz motywy, jakimi się kierują w dążeniu do większej efektywności, zmian, postępu. 

Przed menedżerami stoi zatem trudne zadanie w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Muszą oni myśleć nie tylko kategoriami celów i wyników organizacji oraz obsługi rynku, ale też tworzenia wspólnoty ludzi, którzy są oddani firmie. Kluczem do tego jest właściwe ich zmotywowanie, czyli wywoływanie, ukierunkowanie i podtrzymywanie pożądanych zachowań pracowników. 

Wyjazdy incentive 

Źródło: argentum-event.pl
Jak jednak to osiągnąć skoro wiemy, że wynagrodzenie nie jest już dla większości pracowników bodźcem motywacyjnym? Kiedy służbowy telefon czy samochód stały się już normą a nie wyróżnikiem danego pracownika? Polskie firmy – posiłkując się doświadczeniami zachodnich sąsiadów – coraz częściej sięgają po narzędzie, jakim są incentive travel. Takie podróże motywacyjne to nie tylko świetna forma nagradzania pracowników, ale i niezapomniane wspomnienia. Łączące program turystyczny z zadaniami organizowanymi w niecodziennych miejscach i okolicznościach dostarczają nie tylko wrażeń, ale sprawiają, że biorące w nich udział osoby stają się grupą, integrują się i wiedzą, że mogą na siebie liczyć. Wyjazdy incentive są tym samym znacznie bardziej skuteczne niż gotówka czy nagrody rzeczowe i stanowią efektywny bodziec do dalszej pracy, mający swoje odzwierciedlenie w zadaniach realizowanych przez pracownika. 

Warto też zauważyć, że takie motywacyjne podróże, to nie tylko wyjazdy dla pracowników. Mogą one dotyczyć również kontrahentów – tu celem nie jest integracja zespołu i / lub zmotywowanie pracowników, ale rozwinięcie współpracy w przyszłości. Wówczas takie wyjazdy mogą być powiązane z targami czy wprowadzeniem nowego produktu na rynek. 

Jak zorganizować? 


Organizacja takiego wyjazdu motywacyjnego wymaga wiele pracy tym bardziej, że – by rzeczywiście przynosił efekty – musi być niezwykle atrakcyjny. W przeciwnym wypadku stanie się tylko pozycją po stronie kosztów. Jak zatem sprawić, by incentive travel był rzeczywiście niezapomniany, obfitował w przygody i budził zadowolenie pracowników / kontrahentów? Warto zlecić jego organizację doświadczonej firmie, która przygotuje ofertę „szytą na miarę”, dopasowaną do naszych potrzeb, oczekiwań, a także budżetu. 

Źródło: argentum-event.pl
Wybierając organizatora imprezy typu incentive travel warto zwrócić uwagę na jakim terenie działa dana firma (czy ma np. doświadczenie w organizacji wyjazdów na terenie całego świata), a także, czy działa ona zgodnie z przepisami prawa (czy posiada wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych) i czy wyjazd jest objęty ochroną ubezpieczeniową. 

Nie bez znaczenia jest też zakres świadczonych usług – warto stawiać na firmy, które oferują kompleksową organizację wyjazdów: począwszy od transportu, przez noclegi, wyżywienie po zapewnienie niezwykłych atrakcji (m.in. nurkowanie, zwiedzanie stolic, żeglarstwo, sporty zimowe, warsztaty kulinarne itd.). 

Nie ma pracownika, czy kontrahenta, który nie wróciłby z takiego wyjazdu z głową pełną nie tylko wspomnień, ale i nowych pomysłów, nie ma zespołu, który podczas karnawału w Rio czy poszukiwania złota na terenach starożytnych Majów by się nie zintegrował. Warto zatem rozważyć incentive Ravel i włączyć te wyjazdy do wachlarzu bodźców motywacyjnych stosowanych przez firmę. Zwrot z inwestycji gwarantowany! 

2 komentarze:

  1. Nas kiedyś szef zabrał do Szklarskiej Poręby ;D zagranica to nie była, ale też było spoko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szklarska Poręba też piękna! Najważniejsze jest budowanie zespołu, motywacja, a przy tym dobra zabawa! Pozdrawiam :-)

      Usuń