źródło:pixabay |
Mój blog rozpoczynał się od recenzji książek, i to one wciąż zajmują dominującą pozycję, jeśli chodzi o treści. W pewnym momencie jednak, w wyniku rozmów ze znajomymi wypytującymi o odwiedzane miejsca, rady dotyczące podróży, postanowiłam dzielić się swoja wiedza oraz podróżniczą pasją z szerszym gronem. Tym sposobem, na blogu pojawił się dział „Podróże”. Z kolei „Lifestyle”, był naturalną konsekwencją mojego funkcjonowania jako kobiety, która lubi działać w kuchni (szczególnie przy słodkich wypiekach), która ceni sobie piękne wnętrza, dobre restauracje, która stara się dbać zarówno o swoje ciało, jak i o umysł. Zatem blog ten ewoluował w różnych kierunkach, jego treści stały się zróżnicowane, mimo iż świadomie zdecydowałam się zostawić nazwę QULTURA SŁOWA, by – z jednej strony – pamiętać o początkach, z drugiej zaś przypominać, jak ta kultura języka jest ważna. W każdej sferze naszego życia…
Jak zacząć pisanie bloga?
Ostatnie, dość liczne zapytania czytelników odnośnie początków przygody z blogowaniem skłoniły mnie, żeby podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem, spostrzeżeniami dotyczącymi blogowania. Prawda jest bowiem taka, że blogów znajdziemy setki, jeśli nie tysiące, o różnorodnej tematyce, różna też jest motywacja ich twórców, różne są powody rozpoczęcia przygody z blogowaniem. Zanim jednak zaczniemy, warto sobie uświadomić, że tworzenie wpisów (i to regularnie) nie jest łatwe, wymaga czasu, poświęcenia, zaangażowania. W sieci zbyt wiele jest bowiem porzuconych blogów, których twórcy się zniechęcili, licząc na szybki zarobek / większe zaangażowanie czytelników / sławę (skreślić, jeśli nie dotyczy). Jak zatem zacząć pisanie bloga?
Przede wszystkim trzeba mieć głowę pełną pomysłów (w miarę upływu czasu blog może ewoluować – jak mój – ale zaczynając, musisz wiedzieć, o czym chcesz pisać). Najlepiej przygotuj sobie kilka tekstów na wybrany temat / tematy, zobacz, jak się czujesz jako ich autor, czy tworzenie postów przychodzi ci z łatwością. Zastanów się też, czy naprawdę potrzebujesz bloga – może bardziej odpowiednim kanałem będzie Youtube albo rosnący w siłę Instagram? Jeśli jednak dalej jesteś pewien swojej decyzji, przeczytaj poniższe rady!
Wybierz platformę do blogowania
Publikować treści możesz w wielu miejscach – na forach dyskusyjnych, stronach udostępniających przestrzeń dla piszących wiersze / opowiadania, bądź też gromadzących recenzje produktów kosmetycznych, książek itd. Jeśli jednak chcesz pisać na blogu, musisz go przede wszystkim mieć. Konieczny jest zatem wybór platformy do blogowania.
Wiele blogerów zaczyna swoją przygodę z takimi serwisami, jak np. Blogger. Jest to niewątpliwie łatwiejsze, niż tworzenie własnej strony czy zabawa z hostingiem i domenami. Ja działałam na bloggerze kilka lat zanim zdecydowałam się na zmianę – zakup własnej domeny, dzięki czemu adres brzmi poważniej i wiarygodniej. Wciąż jednak posługuje się technologią bloggera, czyli – jeśli chodzi o samo umieszczanie postów, nic się dla mnie nie zmieniło.
Zaprzyjaźnij się z wyszukiwarką
Jeśli chcesz, by twój blog był często wyszukiwany, pragniesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, musisz poznać zasady rządzące wyszukiwarkami internetowymi. Dzięki kilku działaniom (np. optymalizacji wpisów pod kątem SEO) możesz sprawić, że twoje treści będą bardziej atrakcyjne dla wyszukiwarek, a ty zwiększysz swoje szanse na generowanie ruchu, co przekłada się na liczbę odwiedzin bloga (nawet, jeśli nie przepadasz za statystykami, w pewnych sytuacjach, są naprawdę ważne).
Możesz również zlecić pozycjonowanie swojej strony jakiejś firmie. Dzięki różnym działaniom, które mają na celu podwyższenie pozycji twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania google, osób ją odwiedzi. Gdy zlecisz pozycjonowanie stron w google danej firmie informatycznej, np. www.inseo.pl udoskonali ona jej treści oraz kod programistyczny, dzięki czemu strona zajmuje wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jest to szczególnie ważne, jeśli planujesz zarabiać dzięki twojej stronie, a także jeśli jest ona częścią twojej pracy. Optymalizacja będzie polegała na przykład na wprowadzeniu zmian treści tekstów, tytułów, dodaniu zdjęć do treści, ale też przeprowadzeniu zmian technicznych, które będą widoczne dla wyszukiwarki internetowej, ale nie będą odczuwalne dla osób odwiedzających stronę.
Drugim elementem pozycjonowania są działania wykonywane poza twoją stroną. Najczęstszym działaniem jest zamieszczenie wspomnienia o twojej stronie na obcej witrynie, wraz z odnośnikiem, czyli tekstem, który po kliknięciu przenosi internautę na twoją stronę internetową. Wszystkie te działania – choć płatne – powinny być elementem marketingu twojej strony, jeśli oczywiście myślisz o niej poważnie. Zwrot z tej inwestycji jest niemal pewny, zaś ty możesz spokojnie zająć się tworzeniem treści czy innymi aktywnościami w sieci.
Zaistniej w social media
Poza wyszukiwarkami, cennym źródłem odwiedzin, czy doskonałym miejscem do publikacji „zajawek”, a nawet całych wpisów, są media społecznościowe. Zwykle naturalnym wyborem jest Facebook, będący wyjątkowo wdzięcznym i problematycznym zarazem medium. Warto nie ograniczać się wyłącznie do wpisów na swoim fanpage`u – udzielaj się w grupach tematycznych, komentuj wpisy innych, dziel się swoją wiedzą, a będzie to procentowało liczbą odwiedzin twojego bloga.
Kolejnym interesującym medium jest Instagram, opierający się głównie na zdjęciach. Blogerzy coraz chętniej korzystają z tego medium, i to nie tylko jeśli chodzi o blogi kulinarne, modowe czy kosmetyczne). Co więcej, część twórców internetowych świadomie rezygnuje np. z bloga, przenosząc swoją aktywność na Instagram.
Publikuj regularnie wpisy
Wspominałam już o tym na początku – prowadzenie bloga pochłania sporo czasu, bowiem ważna jest tu regularność w wpisów, o którą trzeba dbać już od początku. W zależności od twojego stylu życia / tworzonych treści itd. ta częstotliwość może być różna. Najlepiej ustal sobie zakładaną liczbę wpisów tygodniowo (na przykład 2xtydzień) i tego się trzymaj. Ja staram się publikować wpisy codziennie, ale tylko dlatego, że … szybko czytam, dzieląc się opiniami o przeczytanych książkach. Wpisy w dziale podróże publikuje rzadziej, podobnie rzecz ma się z działem lifestyle.
I jeszcze jedno… tworząc wpis postaraj się, by był on przyjazny dla czytelnika (akapity, podkreślaj ważne treści, stosuj nagłówki). Nie zapominaj też o zdjęciach: możesz korzystać ze swoich prac, z serwisów oferujących darmowe zdjęcia bądź zainwestować w zdjęcia stockowe z odpowiednią licencją na ich wykorzystanie.
Promuj własne treści i obserwuj konkurencje
Wiele osób ma przekonanie, że jego blog jest najlepszy. I nawet, jeśli rzeczywiście tak jest, to konkurencja nie śpi i też się uczy. Dlatego też regularnie odwiedzaj blogi o podobnej do twojej tematyce, a także te, z których o prowadzeniu bloga możesz się czegoś nauczyć.
Zadbaj również o promocję bloga, o pokazanie się w sieci, a także poza nią – jeśli nie peszą cię wystąpienia publiczne, spróbuj wystąpić na konferencji dla blogerów, czy też konferencji organizowanej w branży, w jakiej blogujesz – z pewnością słuchacze po takim wystąpieniu będą chcieli poznać twojego bloga.
I najważniejsze…. Nie zrażaj się niepowodzeniami, negatywnymi komentarzami. Wyciągaj wnioski z krytyki i działaj!
Dobry tekst. Promowanie bloga łatwe nie jest. Praktycznie trzeba być wszędzie. Jeśli chodzi o seo to ja np strasznie kuleję :) jednak zlecanie tego komuś podobnie jak własna domena nie jest mi potrzebne, po prostu aż tak nie stawiam na profesjonalność. Bloga jest moim hobby nie przykładowo sposobem zarobku. Co nie zmienia faktu, że cieszę się kiedy mam czytelników.
OdpowiedzUsuńDodałbym także, aby pamiętać o swoich archiwalnych wpisach, tj. co jakiś czas je odświeżać, rozbudowywać, zwłaszcza te, które mimo upływu czasu, generują minimalny ruch
OdpowiedzUsuń