Nie od dziś wiadomo, że otoczenie oddziałuje na człowieka, zatem od tego, jak zaaranżowane jest biuro czy salon wystawowy firmy, uzależnione jest samopoczucie oraz efektywność pracujących tam ludzi, a także stosunek klientów do prezentowanej oferty. Dlatego też coraz bardziej popularne są szczególnie dwa trendy w wystroju wnętrz, z których pierwszy zakłada podział biura na strefy, drugi zaś opiera się na filozofii lean management. Jak wyglądają takie biura?
Dzielimy na strefy
Z badań przeprowadzonych przez jedną z firm wynika, że niemal 90 procent osób zatrudnionych w sektorze usług zauważa związek pomiędzy wyglądem miejsca pracy a większą wydajnością. Co więcej, zdaniem psychologów z kolei, przyjaźnie zaaranżowane biuro może ułatwić nowym pracownikom adaptację w nowej przestrzeni, zaś pozostałych związuje bardziej z miejscem pracy. Dobrze zaaranżowana przestrzeń ma również wpływ na integrację grupy, a nawet … może ostatecznie decydować o tym, czy pracownik wybierze tę czy inną firmę. Podobnie zresztą jest z klientami – przestronne, ale ciepłe wnętrza, w których czują się oni komfortowo, w których nie muszą się stresować brakiem miejsca, czy odwrotnie – nadmiarem rzeczy, skłaniają klientów do skorzystania z oferty danej firmy, zyskuje ona w ich oczach zaufanie.
Z uwagi na to, iż żaden człowiek nie może być efektywny w równym stopniu przez cały dzień pracy, cześć firm decyduje się wprowadzić podział biura na strefy. Oferują pracownikom zatem nie tylko miejsce pracy i własne biurko, ale również specjalne miejsca, które służyć mają odpoczynkowi oraz rozmaitym formom integracji pracowników. Oczywiście, ostateczny wygląd tych przestrzeni uzależniony jest od specyfiki firmy, nie można dopuścić przecież do sytuacji, że klient oczekuje na obsłużenie, podczas kiedy pracownicy „integrują się”.
Lean management
Wspomniany lean management (czyli „szczupłe zarządzanie”) to termin, który robi wielką karierę nie tylko w dużych firmach produkcyjnych (z których się wywodzi), ale i w niewielkich przedsiębiorstwach. Jak dostosować do jego wymagań pomieszczenia biurowe? Sama idea lean management zrodziła się w fabryce Toyoty w II połowie XX wieku, zaś celem była nie tylko optymalizacja procesów produkcyjnych, ale i redukcja wydatków oraz nakładów pracy związanych z zarządzaniem. Spośród wielu narzędzi związanych z tą filozofią zarządzania, ważne miejsce zajmuje system 5s, który pomaga w stworzeniu wydajnego i ergonomicznego miejsca pracy. Jest to narzędzie uniwersalne, które można zastosować niezależnie od rodzaju przedsiębiorstwa czy wielkości powierzchni, ma ono również największy wpływ na poszczególnych pracowników, a w konsekwencji – również na klientów. Nazwa 5s wzięła się od 5 czynności, do których zaliczyć można: sortowanie, systematykę, sprzątanie, standaryzację i samodyscyplinę. W praktyce, w biurze sprowadza się to najczęściej do uważnego sortowania dokumentacji i odpowiedniego jej przechowywania oraz zwracania uwagi na uporządkowanie miejsca pracy.
Niezależnie od tego, czy skłaniamy się bardziej ku koncepcji stref w firmie (czy nawet odejścia od sytuacji, w której biurko przypisane jest do konkretnego pracownika), czy też bardziej przekonuje nas filozofia Lean management i 5s, musimy być świadomi, że wystrój wnętrza ma być nie tylko elegancki / nowoczesny czy też funkcjonalny, ale – w przypadku wielu firm – pomieszczenia te muszą stanowić skuteczne narzędzie sprzedaży. Dobrze wytyczona ścieżka klienta, nawigacja, ekspozycja produktów, czy atmosfera w biurze pomagają podejmować klientom pozytywne decyzje zakupowe. Dlatego też, uwzględniając oczywiście wszystkie aspekty, również kosztowe, to biznesowe podejście do aranżacji wnętrz, powinno być dla firm priorytetem.
Oprócz walorów czysto aranżacyjnych, warto zadbać również o odpowiednią wentylację biura, temperaturę w nim panującą, odpowiednie oświetlenie oraz redukcję poziomu hałasu. Pamiętajmy również, że dla klienta ważna jest także estetyczna, przejrzysta ekspozycja towarów i / lub materiałów reklamowych. Szczególnie warto zadbać o te ostatnie – one mogą bowiem przekonać klienta do zakupu, nawet jeśli nie w danej chwili, to wspomogą podjęcie decyzji w domowym zaciszu. Szczególnie dobrym pomysłem jest postawienie na wszelkiego rodzaju regały i stojaki wykonane z dobrej jakości materiałów o ciekawej stylistyce. Stojak a4 spełnia te warunki, nie tylko przykuwając uwagę klientów, ale również doskonale korespondując z wystawionymi na nim materiałami promocyjnymi firmy. Dużym atutem stojaka na ulotki – poza jego estetycznym, nowoczesnym wyglądem – jest stabilna podstawa, dzięki czemu wyeliminowane jest ryzyko upadku stojaka nawet w przypadku potrącenia. Co więcej, ulotki reklamowe mogą być przenoszone wraz ze stojakiem w wygodnej torbie, chroniącej je przed zniszczeniem.
Projektując przestrzeń biurową miejmy zatem na względzie zarówno aspekt funkcjonalny, jak i estetykę wnętrza. Właściwy dobór elementów wystroju może nam zapewnić nie tylko produktywność pracowników, ale przede wszystkim lojalność zakupową i satysfakcję klientów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz