poniedziałek, 19 marca 2018

Pernille Ripp "Uczyć (się) z pasją”

Autor: Pernille Ripp 
Wydawnictwo: Dobra Literatura 


Czy jako nauczyciel dostrzegasz, że uczniowie są coraz mniej zainteresowani nauką? Czy w trakcie lekcji trudno jest ci uspokoić uczestników zajęć? Jesteś przekonany, że w obecnych czasach dzieci nienawidzą szkoły i przychodzą do niej z niechęcią, że coraz trudniej jest je zmotywować do pracy, a nawet do poświęcenia choć kilku chwil uwagi nauczycielowi? Jeśli choć na jedno z tych pytań odpowiedziałeś tak, to twoim problemem wcale nie muszą być uczniowie, tylko … twoje podejście do pracy, dzieci i samego procesu nauczania. Być może w trakcie studiów usłyszałeś, że musisz mieć w klasie władzę, że masz zawsze rację, że musisz trzymać dyscyplinę, zaś uczniowie mają siedzieć cicho i pilnie notować twoje słowa. Że efektywność nauki można obiektywnie zmierzyć, stosując obowiązujący system ocen, zaś klasa jest królestwem, w którym niepodzielnie masz panować. Jeśli choć jedno z tych stwierdzeń wydaje ci się znajome, jeśli właśnie w ten sposób prowadzisz lekcję i tak się zachowujesz, to może pora na zmianę. 

O tym jak uczyć i uczyć się z pasją, jak dokonać przewrotu w metodyce nauczania, jak zwrócić dzieciom wolność, a sobie zapewnić radość z pracy, pisze Pernille Ripp, amerykańska nauczycielka, pracująca w Oregonie. Na podstawie własnych doświadczeń proponuje ona inne spojrzenie na proces nauczania, opisując własną przemianę z belfra, jakim uczyniły ją studia pedagogiczne i przyjęty system nauczania, po nauczyciela – mentora, inspiratora, który złamał zasady po to, by nauczać lepiej, efektywniej, by rozbudzać w dzieciach ciekawość, inicjatywę i pasję. Jej książka „Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynująca podróżą”, opublikowana nakładem Wydawnictwa Dobra Literatura, to fascynująca lektura, która może stanowić bodziec do własnej przemiany, a także źródło wiedzy pozwalające doskonalić warsztat pracy nauczyciela. 

„Możemy zmieniać edukację od wewnątrz” – pisze Ripp, udowadniając wszystkim, że wbrew przyjętym opiniom i głęboko zakorzenionym obawom, jest to możliwe. Książka składa się z jedenastu rozdziałów, opisujących róże aspekty pracy nauczyciela, począwszy od podręcznikowych porad dotyczących wychowania dzieci i ich uczenia, poprzez kwestie związane z wystrojem klasy, motywowaniem, po temat dotyczący zadań domowych i ocen. Każdy z rozdziałów ma tę samą strukturę – autorka opisuje swoje stare poglądy, zmianę, która zaszła w jej podejściu do danej kwestii, a następnie rezultaty, jakie dało to nowe podejście. Integralną część książki stanowią również załączniki, między innymi ankiety, które pozwalają nam lepiej poznać ucznia, jego predyspozycje i oczekiwania, a tym samym stosować wobec niego zindywidualizowane podejście. 

Książka porusza wiele trudnych i dla wielu zapewne niewygodnych kwestii, bowiem zmusza do refleksji, do analizy własnego sposobu nauczania i tego, czy uczniowie w wyniku naszych działań dają z siebie wszystko, co najlepsze. Postawienie się w sytuacji swojego ucznia może przynieść gorzką prawdę o tym, jak wyglądają nasze lekcje, jak są nudne, zaś my – jacy jesteśmy autorytarni. Taka samoświadomość może stać się jednak początkiem wspaniałej zmiany i to zmiany na lepsze. Dlatego też pozycja „Uczyć (się) z pasją” jest adresowana przede wszystkim do tych, którzy naprawdę są zainteresowani procesem nauczania, kochają swoją pracę i pragną, by przynosiła jak największe efekty.


2 komentarze:

  1. Ciekawa lektura nie tylko dla pedagogów!
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń