Tytuł: Odwracanie marki
Autor: Marty Neumeier
Wydawnictwo: Studio Emka
Jesteś przekonany, że twoja firma powinna stworzyć silną markę przyciągającą klientów? Nic bardziej mylnego! Przyszedł czas, by wywrócić do góry nogami twoje dotychczasowe myślenie o biznesie oraz o oferowanych produktach i klientach. Czas na … odwracanie marki, czyli rewolucyjne (rewelacyjne) podejście do klienta, który dopiero tę markę zbuduje. Zapytasz, w jaki sposób miałoby się to odbywać? Sięgnij po książkę „Odwracanie marki”, opublikowaną nakładem Wydawnictwa Studio Emka, a zmienisz zdanie na temat słuszności pewnych zadań czy kierunków rozwoju. Rozwiejesz też wątpliwości dotyczące podjęcia dalszych działań, które wyprowadzą twoją firmę na nowe, szerokie wody.
Marty Neumeier, dyrektor jednej z agencji opracowujących koncepcję marek, znany jest już z takich pozycji, jak „Metaskills” czy „The 46 rules of genius”. Tym razem sięga po temat znany mu z codziennej pracy i dzieli się z nami swoim doświadczeniem, ale i wątpliwościami na temat kreowania marki. Odwołując się do prac wizjonera, jakim bez wątpienia był Peter Drucker, podkreśla on rolę klienta i zastanawia się, w jakie narzędzia wyposażyć klienta, by poczuł się najważniejszy, a także by został promotorem sukcesu naszej firmy. Po książkę powinni sięgnąć wszyscy prowadzący działalność gospodarczą, a także pracownicy działów marketingu i studenci kierunków biznesowych. Lektura dostarcza praktycznej wiedzy, jest również bodźcem do szukania nowych rozwiązań i – być może – do weryfikacji dotychczasowej strategii.
Niewielka objętościowa książka, o interesującej szacie graficznej, kryje w sobie prawdziwą petardę – jej odpalenie grozi rozwojem firmy i nie może być tu mowy o posługiwaniu się wymówkami, czy zrzucaniu winy na klientów. Neumeier podkreśla, że pora przestać mówić o segmentach rynku czy konsumentach – teraz przyszedł czas na zauważenie konkretnych ludzi z ich potrzebami, ambicjami i tęsknotami. Już nie chcą oni mieć, a wolą być, są zmęczeni konsumowaniem rzeczy, mnogością wyborów, choć jednocześnie nie chcą być ich pozbawieni.
Autor tłumaczy dokładnie, na czym polega wyzwanie odwróconej marki, omawiając kolejność zdarzeń w nowym jej modelu. Teraz firma nie tworzy marki, ale klientów, a dopiero oni przez propagowanie marki i zakupy są jej kreatorami. Neumeier przytacza dowody na słuszność tego podejścia, co więcej – posługując się przykładem nieistniejącej firmy produkującej herbatę czekoladową omawia każdy etap budowania marki i „drogi wiodącej naprzód”.
Zwraca uwagę już sama formuła książką, zaś jej treść prawdziwie zaskakuje i skłania nas do refleksji. Czy aby nie zignorowaliśmy gwałtownych zmian, jakie zaszły w świadomości klientów? Nawet jeśli tak, to książka „Odwracanie marki” jest najlepszym motywatorem, pozwalającym nam wdrożyć nowe rozwiązania. Co więcej, jej lektura to prawdziwa kopalnia pomysłów i źródło niekończących się inspiracji, a także inicjator zmian. Bo to, że są one nieuniknione, chyba nikt nie ma już wątpliwości. Pytanie tylko, czy potraktujemy klienta z szacunkiem, czy damy mu sposobność, by poczuł władzę, by wciągną kolejne osoby do „klanu” czy wciąż będziemy próbowali coś na siłę mu sprzedać. Ta druga opcja, w dłuższej perspektywie czasu, może okazać się zgubna!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz