Tytuł: Raz. Dwa. Trzy. Mówimy
Autor: Joanna Bartosik
Wydawnictwo: Widnokrąg
Głównym narzędziem porozumiewania się pomiędzy ludźmi, jest język. Za jego pomocą informujemy o zdobytych doświadczeniach, wyrażamy emocje, prośby, snujemy plany. Rozwój mowy jest uwarunkowany zarówno biologicznie, jak i środowiskowo, zaś wśród wspomnianych biologicznych mechanizmów warunkujących mowę można wymienić między innymi narządy oddechowe i narządy fonacyjne. Już około dziesiątego miesiąca życia dziecka możemy oczekiwać jego pierwszych słów, wypowiadanych głównie w celu uzyskania korzyści. Najczęściej są to nazwy osób z otoczenia dziecka („mama”), zwierząt czy też określonych czynności. Zdarzają się również wypowiedzi o społecznym charakterze („pa pa”), zaś z każdym miesiącem zasób tych słów się wzbogaca o nowe. Przez cały ten czas wzrasta również stopień rozumienia wypowiedzi otoczenia.
Na opanowywanie nowych kompetencji, w tym nowych słów, bezpośredni wpływ ma między innymi ilość i jakość wypowiedzi kierowanych do malucha. Dlatego tak istotne jest, by słowa pojawiały się w różnych kontekstach oraz by były odpowiednio akcentowane. Rozwojowi wypowiedzi i powiększaniu się zasobu leksykalnego, sprzyjają ćwiczenia połączone z zabawami: ćwiczenia oddechowe, ćwiczące koncentrację, skupione się na gimnastyce aparatu mowy czy zabawach związanych z kojarzeniem. Znakomicie sprawdza się też praca z książeczkami adresowanymi do dzieci. Jedną z takich właśnie pozycji, którą możemy wykorzystać w pracy i w zabawie z dzieckiem, jest książeczka z serii „Raz. Dwa. Trzy”. Wydawnictwo Widnokrąg oferuje nam kolejną publikację autorstwa Joanny Bartosik, tym razem poświęconą ćwiczeniom wspierającym naukę i rozwój mowy. Adresowana do młodszych, dwu i trzyletnich dzieci książka „Raz. Dwa. Trzy. Mówimy”, to zapraszająca do wspólnej przygody książka z niezwykłymi ilustracjami autorki oraz słowami i krótkimi zdaniami, które możemy ćwiczyć. Książeczka zachwyci dzieci, ale będzie również doskonałą pomocą dla pedagogów czy logopedów i inspiracją do tworzenia nowych ćwiczeń.
Mimo moich wątpliwości dotyczących zastosowanego kroju czcionki w przytoczonych słowach, z przyjemnością poznałam uroczego (i dobrze wychowanego) krokodyla, głodnego orangutana czy świnki mające ochotę na słodką przekąskę. Pająk snujący swoją pajęczą sieć również wzbudził sympatię, podobnie zresztą jak radosna małpka czy zając-sprzedawca owocowych balonów. To wszystko sprawia, że książeczka „Raz. Dwa. Trzy. Mówimy” jest interesującą propozycją, wywołującą szeroki uśmiech na twarzach dzieci, ale i motywującą do ćwiczenia mowy, a także … do zapoznania się malucha z zasadami dobrego wychowania.
Wartościowa publikacja :). Połączenie rozrywki z nauką.
OdpowiedzUsuńDokładnie! Dzieci są zachwycone szczególnie, że można połączyć książeczkę z wieloma zabawami, albo opowiedzieć jakąś historię:-)
Usuń