Wydawnictwo: POLTEXT
Francis Scott Key Fitzgerald był jednych
z czołowych przedstawicieli straconego pokolenia pisarzy amerykańskich, zaś
jego twórczość stanowiła odzwierciedlenie przemian ideowo-moralnych oraz
obyczajowych, jakie miały miejsce w stosunkach amerykańskich w latach 20. XX
wieku. Sławę przyniosła mu szczególnie powieść „Wielki Gatsby”, która była aż
pięć razy ekranizowana. Ale Fitzgerald miał na swoim koncie nie tylko powieści,
ale również wiele opowiadań.
Dla tych czytelników, którzy nie tylko
chcą poznać wspaniałe dzieła Fitzgeralda, ale przy okazji pracować nad
doskonaleniem znajomości języka angielskiego, wydawnictwo Poltext przygotowało
wspaniałą publikację. Książka „Opowiadania autora Wielkiego Gatsby`ego z angielskim.Wybór short stores z pierwszych lat epoki jazzu w wersji do nauki języka angielskiego” stanowi doskonałe uzupełnienie tradycyjnych lekcji językowych, a
przy tym fascynującą lekturę, dzięki której nauka odbywa się niejako
mimowolnie.
Publikacja zawiera pięć opowiadań,
wybranych specjalnie w celu doskonalenia umiejętności władania językiem
angielskim. Teksty te pochodzą ze zbioru „Tales of the Jazz Age” oraz „Flappers
and Philosophes” i poruszają typowe dla autora tematy społeczno-obyczajowe. „The
Camel`s Back”, „May Day”, „The Diamond as Big as the Ritz”, znany chyba
wszystkim „The Curious Case of Benjamin
Button” oraz „Head and Shoulders” zostały podzielone na części, dzięki czemu
stopniowo możemy przyswajać nowe słownictwo czy reguły gramatyczne zastosowane
w tekstach.
Do współpracy wydawnictwo zaprosiło anglistki
Martę Fihel i Gabrielę Oberdę, prof. dr hab. Dariusza Jemielniaka – tłumacza,
Grzegorza Komerskiego – filozofa i tłumacza. Wszyscy autorzy mają ponadto doświadczenie
w tworzeniu podręczników do nauki języka, a także – o czym możemy przekonać się
podczas lektury – są miłośnikami twórczości Fitzgeralda. Zwraca uwagę niezwykła
staranność, z jaką zostały przygotowane liczne ćwiczenia bazujące na tekstach,
a także sama koncepcja książki. Na marginesach testów znajdują się objaśniania
trudnych wyrazów (one same w tekście również zostały wyróżnione), zaś rozumienie
samego tekstu można sprawdzić rozwiązując test typu „prawda/fałsz”, bądź test
jednokrotnego wyboru. Prawidłowe odpowiedzi zostały zamieszczone w kluczu stanowiącym
integralną część książki, zatem na bieżąco możemy weryfikować poprawność rozwiązań.
Po każdym fragmencie tekstu znajdziemy również dział „O słowach”, którego celem
jest poszerzanie naszego słownictwa poprzez - na przykład - wyjaśnianie różnic
w znaczeniu słów czy użycie konkretnych słów w przykładach. W dziale Gramatyka
autorzy omawiają konstrukcje gramatyczne zawarte w tekście, zaś dział Kultura i
Historia przybliża nam historię poszczególnych słów, miejsc czy fakty, o
których mowa w tekście. Każda z lekcji kończy się ćwiczeniami obejmującymi
między innymi podanie wyrazów odpowiadających przytoczonym definicjom, łączenie
wyrazów w pary tak, by powstały poprawne zwroty i wyrażenia, układanie
dialogów, rozwiązywanie krzyżówek czy uzupełnianie zdań.
Pracując kilka tygodni z podręcznikiem
miałam wrażenie, że z każdym tekstem i każdym ćwiczeniem mój angielski (szczególnie
znajomość słownictwa), znacząco się poprawia, a wszystko to praktycznie bez
wysiłku z mojej strony. Dużym atutem są wspomniane dodatkowe treści, które
przybliżają nam tło historyczne wydarzeń i zawierają wiele ciekawostek. „Opowiadania
…” to podręcznik dla osób, które już miały kontakt z językiem, a teraz pragną
utrwalić reguły gramatyczne oraz rozwiać wątpliwości dotyczące ich zastosowań w
konkretnych przypadkach, a także poszerzyć znajomość słownictwa o pojęcia,
które rzadko występują w szkolnym toku nauki. Jestem przekonana, że ten sposób nauki
jest niezwykle efektywny, szczególnie dla miłośników literatury. Publikację
warto polecić również nauczycielom, którzy mogą czerpać z niej inspiracje i na
jej postawie budować własne scenariusze lekcji!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz